Slutt på sykehuslivet, for nå.

I går kom jeg endelig hjem fra sykehuset. Godt å komme hjem, men absolutt ikke bedre enn jeg var da jeg ble lagt inn på lørdag. Bare full av mer smertestillende. Det er jo ingen løsning! Håper bare det blir "løsningen" noen dager til shunten gjør ordentlig jobb etter justeringa…

Da jeg kom på riksen onsdag først på dagen, var det rett på fasteregime. Jeg hadde sovet alt for flatt om natta, så det eneste jeg fikk i meg før jeg reiste om morgenen, var ett knekkebrød. DET angra jeg på mange ganger utover onsdagen.
Jeg skulle faste, i tilfelle det ble bestemt operasjon.
Det er trygt å komme på riksen. Der vet jeg at de kan noe om slike hoder som mitt. Det er der kompetansa finnes.
Men som alltid er det jo ikke de mest erfarne legene som gjør den første undersøkelsen. En undersøkelse som i sin helhet foregikk mens en sykepleier prøvde iherdig å få inn en veneflon i hånda mi.
Ikke enkelt å konsentrere seg om noen ting når jeg i utgangspunktet er kjempe kvalm, det stikker skikkelig vondt til og fra i ene hånda, samtidig skal en prøve å gjøre det legen vil se…
Denne legen kunne ikke gi noe svar på ting, men fikk beskjed om at shunten skulle justeres når jeg kom opp på nevrokirurgen.

Jeg kom opp på avdelinga. Kom på et rom med plass til mange. Sov litt. Kjente på hvor sulten og tørst jeg var, før jeg sov enda litt mer. Oppi dette var det også påfyll av medisiner. Plutselig ble jeg flytta til et enerom. SÅ GODT!!! Nok en gan kan jeg ha det så stille og mørkt jeg vil.

Ved 21 tida fikk jeg tilbud om middag, så da skjønte jeg at det ikke var aktuelt med operasjon den dagen i alle fall. Noen lege til å justere shuntventilen var ikke å se. Justeringa ble først gjort i 23 tida onsdag kveld. Legen var ikke inne på rommet mitt 5 min heller totalt. Slitsomt å måtte vente nesten 2,5 døgn fra MR til shunten endelig ble justert til å drenere den mengda den skal. Det er 2,5 døgn der alt trykk i hodet mitt blir helt feil… Etter MR har alltid ventilen min stoppa på max motstand, mens hodet mitt trenger minimalt med motstand for å fungere best mulig. Er jo ikke rart en blir dårlig…

Her er en video om hvordan min shunt fungerer. Veldig forståelig at en runde i MR kan ujustere litt…

Torsdag morgen ble det på nytt starta med faste, men heldigvis ble det fort avslutta!
Jeg ble så letta da jeg hørte det var legen min som kom i døra! Da visste jeg at det er en lege med masse erfaring som uttaler seg, og ikke minst så får jeg ordentlige forklaringer på ting! Han var enig i teorien min om et mulig "rusk i systemet" hadde kommet gjennom pga MR og kanskje løst problemet. Det kunne være slik, men han visste ikke. Han anbefalte ingen operasjon. Til det var usikkerheten av mulighet til bedring for stor, til å veie opp for fare for komplikasjoner av en shuntrevisjon. Helt greit det for meg! Jeg har nok hull og arr i hodet fra før! Glad jeg har masse hår som skjuler alt, for ellers hadde ikke hodet mitt vært veldig fint… For meg holder det i massevis at de har vært inni hodet mitt 16 ganger… Det beste er jo å slippe operasjon!

Etter samtala med legen, var jeg ferdig på sykehuset.

2 thoughts on “Slutt på sykehuslivet, for nå.

  1. Ble så nysgjerrig på den filmen! Men det kommer ingen video opp … 🙁 noe annet jeg kan søke på for å finne den??

  2. Hei Anne Berit.
    Får ikke til ordentlig youtube link i innlegget… Skikkelig dårlig på slik.
    Har i stedet lagt inn linken, så finner du forhåpentlig filmsnutten!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *