Hodepineutvikling

Siden nyttår har jeg ført hodepinedagbok hver eneste dag. Har gjort det i perioder tidligere også, men det sklir ofte ut etter ei tid.

Denne gangen fant jeg meg en app. Den er utgitt av Nasjonal Kompetansetjeneste for hodepine som hører innunder NTNU. Er så mye enklere å få registrert hver dag når ikonet ligger på framsiden på skjermen. Det tar ett minutt når det er gjort, og jeg får jo egentlig veldig god oversikt av det! Er jo egentlig ment for migrene, men selv med kronisk hodepine 24/7, så får jeg brukt den til det også. Greit at det er et felt for kommentarer hver dag. Buker ofte å skrive tall på smerteskalaen (0-10) i det feltet, og om det er noe spesielt jeg har gjort, eller jeg er ekstra syk på noen måte.

Ved nyttår hadde jeg utrolig vondt i hodet. Visste ikke hvordan jeg skulle komme meg gjennom dagene. Ingen smertestillende jeg hadde virka, og komme til lege var nærmest umulig. Fastlegen skreiv div og sendte til riksen, så i slutten av januar fikk jeg komme dit. Etter MR ble shunten min justert ett hakk mer åpen enn den hadde vært. Det var stikk imot det legen mente ut fra bilder osv, men helt i samsvar med det jeg kjente på kroppen min. Tror det var 27 januar shunten ble justert. 4-5 dager etter var jeg ikke lenger avhengig av kateter for å klare å tisse, og har ikke hatt problem i det heletatt etterpå. Hodepinen har jo gradvis endra seg etter justeringa. Nå har jeg faktisk hatt nesten tre uker med sammenhengende lite vondt i hodet. Har konstant en hodepine der, men det går helt fint å takle på dette nivået! Jeg blir heller ikke like dårlig av aktivitet som tidligere, men er ikke mye jeg skal gjøre før hodepinen øker og jeg må ta det med ro. Det som er nytt nå, er at da går hodepinen tilbake etter ganske kort tid!

I februar begynte jeg å trappe ned neurontin, for å starte på noe anna som smertelege anbefalte å forsøke for over ett år siden. Merka ikke jeg trappa ned på neurontinen jeg. Fikk ikke noe mer hodepine. Så er vel tydelig at den ikke har hatt så stor effekt på meg, slik jeg har hevda i lang tid. Nå har jeg trappa ned to ganger på de sterke smertestillende også, og det går bra! Litt abstinensfølelse i kroppen de første dagene, men ikke så ille som jeg har hatt enkelte ganger jeg har trappa ned/slutta.

Dette ser utrolig lovende ut akkurat i dag! Håper dette er starten på ei lang periode jeg er bedre. At jeg kommer til å ha mye hodepine framover er jo noe jeg må regne med, men akkurat nå er jeg inne i ei veldig god periode som jeg håper vil vare veldig lenge!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *