Fin soldag!

I dag har jeg vært en tur på hytta! Godt å komme seg bort fra sofaen, og til noe mye mer positivt enn sykehus!

Jeg har prata på det i vinter at jeg har hatt så lyst til å prøve meg på ski. Nå som balansen min er så utrolig mye bedre enn for ett år siden, så har jeg tenkt at ski vil være veldig mye enklere i år. Gikk jo litt på ski i påska, så med bedre balanse vil det bli bra.

Far min ringte egentlig å vekte meg i dag. Jeg hadde gitt opp å sove flatt, så satt i sofaen og sov i stedet, og det var sååå mye bedre! Far min spurte om jeg ville være med på hytta en tur. Ute var den sol fra skyfri himmel og 10 blå. Med andre ord en nydelig januardag.

Fikk på meg ull og uteklær. Hector skjønte at noe var på gang, så han masa voldsomt! Uteklær betyr jo at det er noe gøy som skal skje. Da jeg hadde på han selen hans, roa han seg litt med masinga, men å gå ut på do var utelukka, for da kunne det ho hende han gikk glipp av det morsomme som skulle skje.

På hytta fikk Hector og Teddy springe fritt og leke i løssnøen. De hadde det så utrolig gøy sammen! Er ikke ofte de får lov å leke sammen på den måten, for inne er det ikke lov å leke. Far min måkte fram gangveien fra bilen til hytta og uthuset, og hundene kosa seg i snøen. De fikk jo så mye snø ut i de måkte veiene, at far min måkte alt sammen tre ganger i løpet av dagen… Jeg gikk inn og fyra i ovnen. Planen er at jeg og jr skal kose oss på hytta neste helg, så greit å få bitte litt varme i hytta i dag, for den har stått tom siden høstferien tror jeg.

Vi bestemte oss for å gå en liten tur på ski. Like etter vi gikk fra hytta, starter skiløypa med en ganske bratt, men kort utforbakke. Hector har liten erfaring med å være trekkhund på ski, og jeg har nesten ikke gått på ski på utrolig mange år. Kom meg kontrollert ned bakken jeg! Hector var flink til å ikke dra for mye! Måtte ha pause litt etter bakken for jeg var utslitt. Gått på ski bare noen meter, og første pause var nødvendig. Ned den første bakken hadde jeg nok brukt utrolig mye energi. Redd for å falle, så brukte jeg vel de fleste musklene mine på å komme meg ned bakken. Hjertet hamra i halsen kjentes det ut som. Kom oss videre. Hadde mange pauser, men det gikk veldig bra på tur i dag! Ryggen har noen muskler som protesterte vilt på utskeielsen, så måtte ha pauser for å strekke litt på de musklene. Det er vondt, men en helt annen type smerte enn jeg bruker å ha, og ikke minst, jeg skjønner hva som forårsaker den smerten. Det blir jo bare bedre med mer aktivitet.

Vart ikke lang skitur på oss i dag. Det orka jeg ikke. Starta dagen med mellom 38 og 38.5 i temp i dag. Er inne i feberperiode att nå. Hatt temp rundt 38 noen dager, og da er hodet skikkelig ekkelt. Akkurat som ting flyter rundt inni der og krasjer inni kraniet, og snurrer litt osv. Hadde ikke turt å gå på tur alene med dette hodet, men med følge så vet jeg at noen er der om jeg blir dårligere.

Selv om det ikke vart lang tur, så var det en vellykka tur! Hector var flink, og lærer fort! Jeg fikk bevist for meg selv at det faktisk går veldig bra å gå på ski. Ikke langt fra hytta, på tur tilbake, var det en lang utforbakke. Den bakken har jeg unngått de få gangene jeg har gått på ski tidligere. Grudde meg veldig på toppen, livredd for å falle. Det gikk bra! Jeg kjørte ned kontrollert, og ikke minst veldig stødig! Hector holdt akkurat passe fart til vi var nede bakken, før han sette opp tempoet. Virkelig en god følelse av mestring!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *