Øyelege

I går var jeg hos øyelegen att for ørtende gang siden november.

Det er supert at de vil følge med øynene mine, og hva som skjer i forhold til synsfeltet som stadig blir dårligere.

Vart mye venting på sykehuset i går. Venta og venta på gangen, og legen var jo inne på kontoret sitt uendelig lenge etter den forrige pasienten hadde gått ut att. Legen hadde faktisk brukt lang tid på å lese i journalen min!!!! Ikke verst! Har absolutt ikke noe negativt å si om øyelegene jeg har vært i kontakt med nå i vinter. Har følt de har satt seg inn i tingene mine, og faktisk vurdert meg som en pasient med problemer, ikke slik jeg føler de gjør hos nevrologene på lokalsykehuset, der jeg ofte føler de har bestemt seg for at jeg er frisk før jeg kommer.

Det ble tatt nye bilder av netthinna og synsnerven i går. I følge sykepleieren så var de uendra. Kan se høyt trykk i hodet, som “vulkaner” på disse bildene sa den ene øyelegen til meg. Jeg hadde den gangen en liten vulkan, men ikke spesielt anna enn det også kunne være at jeg er laga slik. Har blitt tatt bilder etter dette, men tror ikke de viser noe anna.

Ble også tatt ny perimetri. Jeg satt og såg inn i halvkula i håp om å se flest mulig lysglimt. Skjønte jo fort at jeg fortsatt ikke såg på langt nær så mange som jeg burde. Hadde laaaaange perioder uten jeg såg noen lysglimt….

Slitsomt å sitte slik å stirre med ett øye, uten å se bort fra det ene lyset jeg skal fokusere på gjennom hele testen. Hvert øye tar over 7 minutter å teste, så jeg sliter veldig med at øyelokkene blir tunge etter hvert fordi jeg blir sliten. Spesielt er dette et problem på venstre øye, så der må jeg konsentrere meg veldig på å holde øyet åpent nok. Den som utfører testen, ser øyet på en skjerm. Den personen sier i fra til meg hvis øyelokket begynner å bli så tungt at det kan ha noe å si for testingen. Så da er det å sperre opp øyet enda mer. Er så vant til tungt øyelokk, at det er ikke hele tiden jeg merker at det ikke er helt åpent selv.  

Dette er utskriften legen får av testen (dette er ikke av meg). Ut fra dette ser de hvor lysglimtene har kommet, og hvilke lysglimt jeg har sett og ikke.

På meg ser de at det stadig blir større område jeg går glipp av lysglimt, og det er på det samme området hver gang. Jeg ser dårligst ytterst i synsfeltet, litt oppe. Ene nevrologen på lokalsykehuset mente at dette ikke var noen test å stole på, for jeg kunne gjøre feil med vilje…. Ja, kan jo sikkert det, men hver test består av 120 lysglimt på hvert øye, og så skal jeg huske hvilke lys jeg har sett og ikke for hver gang jeg har gjort testen?? Mulig noen kan det, men den kapasiteten har absolutt ikke mi hjerne!!!!! Øyelegene mener at testen er veldig pålitelig, og at jeg utfører den teknisk bra slik at de stoler på resultatet. Det sier vel mest om holdningen nevrologene på lokalsykehuset har til meg…. 

Øyelegen såg også i øynene mine med sånn mikroskop greie med veldig skarpt lys. Ikke i går, og ikke de andre gangene har de klart å finne noe som er galt med øyene mine. Jeg spurte legen om hva han trodde årsaken til problemene var. Han sa at han kunne ikke vite hva, men han tror problemet kommer fra hjerna et sted. Noe mer enn det kunne han ikke si, for det var utenfor hans felt, men antakelig er det noe press/trykk et sted på synsnerva som forårsaker tapet av synsfelt.

Nå har øyelegene fulgt meg siden slutten av november. Jeg har tatt 5 perimetri tester som alle gradvis blir dårligere. Det er en klar tendens. Heldigvis har jeg ingen blinde flekker, men har områder med redusert syn.

Håper innleggelsen på riksen vil gi noen svar og forhåpentlig noen løsninger på problemene mine! Redd jeg reiser kjempe skuffa hjem, men håper i det lengste på å få hjelp på en eller annen måte uti uka!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *