Shuntinfeksjon

Jaja, da har jeg hatt en innleggelse på Riksen att…..

Søndag kveld merka jeg at det væska ut fra operasjonssåret jeg har bak øret. Det såret har vært tørt siden jeg kom hjem fra sykehuset da jeg fikk shunten i starten av november. Sendte mail til hydrocephalus poliklinikken, og de ringte meg mandag først på dagen. Ho prata litt med meg, og så prata ho med legen som er ansvarlig for hydrocephalus poliklinikken. Så de fant ut at jeg burde komme meg “raskt” til Oslo for å få sjekka det. Ho ordna slik at jeg fikk time hos en lege på poliklinikken, sånn innimellom de andre pasientene.

Jeg stressa og pakka, for ho kunne ikke love at jeg kom hjem på mandag. Fikk ordna drosje og styra… Gikk litt før drosja kom, men med tre timers reise så er det ikke så enkelt å komme “raskt”.

Legen jeg var hos på poliklinikken var den første legen jeg hadde på riksen. En erfaren kirurg som jeg stoler veldig på. Han turte ikke å ta sjangsen på å sende meg helt hjem, var for langt unna mente han. Han var 85-90% sikker på at det var en shuntinfeksjon. Han prata også på at de kanskje bare måtte ta ut shunten. Altså samme runde som for to år siden. Ta ut shunten, så ligge med eksternt dren til infeksjonen er bekjempa, så operere inn en helt ny shunt. Han ville at shuntventilen min skulle sjekkes med røntgen, for å se om jeg har sånn “ballong” slik at de kunne teste spinalvæska der.

Kom på avdelingen kl 15. Etter hvert vart det røntgen, men så skjedde det ikke noe mer. Kl 23 kom sykepleier og sa at jeg skulle ha spinalpunksjon….  I følge den legen har jeg ikke shuntventil med slik “ballong”. Jeg er ikke overbevist…. Jeg HATER spinalpunksjoner! Grudde meg mye mer til det, enn om jeg skulle blitt operert. Mye av skylden er vel at ryggen min er vanskelig å stikke, og skrekkopplevelse jeg hadde på et annet sykehus der de stakk, stakk, stakk, stakk. Jeg hadde ikke kontroll i det hele tatt. Spinalpuksjonen skulle foregå på rommet. Der delte jeg rom med tre andre, som da sikkert hadde mest lyst til å sove…. 5 eller 6 ganger prøvde den legen, uten å få det til. Jeg syntes at det var så forferdelig at til og med føtene mine skalv, og tårene rant…. Så vart det bestemt at de skulle gjøre det på nytt med gjennomlysning “fortest mulig”. Fortest mulig vart det jo ikke. De hadde på et eller annet tidspunkt bestemt seg for at jeg skulle få sove om natta, og i stedet stikke på nytt på morgenen. Det var det jo ingen som fortalte meg, før kl 6. Hele natt til tirsdag sov jeg 30 min, livredd for stikkinga.

På morgenen vart det bestemt at jeg skulle få vival før jeg skulle stikkes på nytt fordi jeg synes det er så forferdelig. Den pilla kom de med da de kom for å kjøre meg dit. Så den rakk jo ikke å virke. Heldigvis så klarte den legen å komme inn på første forsøk, men skulle jo bare mangle når ho kunne se hvor det var best plass for å stikke. Men ho var brå og hardhendt syntes jeg. Nok en gang meg med alle muskler i spenn og tårer som rant….

Da jeg kom på rommet att, ja, da virka pilla jeg fikk. Vart så rolig og avslappa som bare det 😉

Noen timer etter kom en annen lege og sa at jeg kunne reise hjem. De fant ikke noe tegn på infeksjon i spinalvæska (men det gjorde de heller ikke sist jeg hadde infeksjon, og det var ordentlig infeksjon i shuntsystemet), og de kunne ikke med sikkerhet si at det var en shuntinfeksjon. Fikk med meg en antibiotika kur for å være sikker. Ikke trengte jeg bry meg om det om såret begynte å væske att heller. Men hvis det begynte å komme rød stripe langs shunten kunne jeg ta kontakt……….

Er ikke helt overbevist over vurderinga til den legen… Magefølelsen min sier at jeg stoler mye mer på han legen jeg var hos på mandag.  Så her er alle sanser i alarmberedskap…. I kveld har jeg frosset og vært ekkel i hele meg, det kommer fortsatt væske fra såret og jeg er øm 1-2 cm oppover shunten… Får se hvordan det utvikler seg. Har bestillt meg tid hos fastlege for å sjekke crp og prate med ho på fredag. Greit å ha gjort det før helga.

Men nå må jeg først ta meg av ei stor bursdagsfeiring! Om noen timer er jr 10 år!!!! Fy som tiden har gått på en måte, men samtidig har det vært forferdelig mye som har skjedd på de årene….

 

#chiari #chiarimalformasjon #chiarimalformation #hydrocephalus #vpshunt #shuntinfeksjon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *