Udugelig for samfunnet….

Udugelig for samfunnet, ja, slik føles det etter å ha lest det svart på kvitt….

Var inne på NAV sine sider nå for å sende meldekort, og kom tilfeldigvis over ei side der jeg kunne se saksgangen osv på søknader. Der stod det, uføresøknaden min var innvilget….. Jeg er nå altså 100% ufør…. Ikke noe greit å ha det bekreftet en gang for alle. Det stod i begrunnelsen at jeg hadde vært syk lenge, og hatt mye behandlinger, men at den nedsatte arbeidsevnen var varig nedsatt. Et slag i trynet, selv om jeg visste at det ville skje. Jeg skal ikke ut i jobb mer, eller har jeg flaks, kanskje jobb om lang lang lang tid…..

På en måte er det godt å ha fått innvilga uføre, for nå vet jeg hva jeg har å forholde meg til. Jeg vet at ikke nav om et par måneder vil ha meg på et eller annet tiltak. Jeg slipper å overbevise gang på gang om at jeg har absolutt mer enn nok med å være hjemme og være mamma. Jeg klarer jo ikke det alene engang.

Men samtidig så utrolig vondt å vite at ingen som regner med meg mer, ikke i jobbsammenheng. Jeg savner så å kunne jobbe som sykepleier! Savner alle brukerene jeg reiste rundt til, og alle jeg jobba sammen med. Savner å være til nytte og bety noe!

Var i et selskap for litt siden, og der satt de og diskuterte pensjon, alderspensjon. De prata om at de måtte bruke tid på å omstille seg til å ikke jobbe. Måtte bruke tid på å lære seg hvor mye penger de da ville ha å rutte med. Var usikre fordi de mangla noen år med opptjening….. Satt der og tenkte at de ikke burde syte for dette! De er friske, de bestemmer selv når de vil slutte å jobbe, og uansett så har de en mye større inntekt med pensjon enn det jeg kan få. Jeg mangler maaaaaaange år med opptjening! Har ikke vært i jobb siden jeg var 28 år… Jeg sitter med stort huslån, jeg bor her alene med sønnen min, og må fint klare utgiftene. De er to voksne som bor i et hus uten lån. De må vel jammen klare å få endene til å møtes… Jeg skulle sagt noe, i stedet for å sitte å tenke disse tankene, men jeg er ikke tøff nok…..

Må nok drive og ordne og fikse litt utover nå, ikke klar for å sove med dette i tankene….

 

#chiari #chiarimalformasjon #hydrocephalus #uføretrygd

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *