Sommerproblemer…

ENDELIG er sommerfølelsen her! Sola skinner fra skyfri himmel, og sommerklærne er i bruk! Fortsatt snø å se, både på åsene, og i Jotunheimen. Likevel er det sommervarmt!
Satt ute og strikka da jeg kjente endringa i hodet… Varmen og shunten min går ikke så godt sammen… Har jo erfart det veldig tidligere også, men så er det det med at en “glemmer”.
Det er delte meninger om shunt og varme. Noen leger sier det ikke påvirkes, andre sier at det er et “problem”.
Mitt hode påvirkes veldig… Vil ikke ha opp att dagen i Barcelona da jeg gikk fra søppelbøtte til søppelbøtte å spydde på La Rambla. Heller ikke opplevelsen da jeg og jr var alene på camping i fjor og jeg ble så dårlig at jeg ikke klarte å prate…

Ryggmargsbrokk og hydrocephalus foreningen har denne forklaringen på dette:

Personer med shunt kan oppleve ubehag ved varmt vær og
solskinn. Shunten tapper ut litt av væsken som ligger utenpå
hjernen, altså mellom skallebenet og selve hjernen. Denne
væsken skal normalt virke som en støtdemper og som en utvidelses-
margin for hjernen. I varmt vær og ved feber hovner hjernen
ørlite grann opp. Hvis væsken utenpå hjernen er drenert bort
vha en shunt, vil man ikke ha den samme mulighet for den
volumøkning som inntrer i slike situasjoner. Resultatet er mindre
toleranse for både varme, feber og traumer.

Jeg har nå tatt i bruk det jeg har funnet ut passer for mitt hode. Jeg har dusja håret skikkelig, og satt det i en tett knute i nakken. Da holder håret mitt seg fuktig i mange timer, og kjøler ned hodet mitt. I tillegg bruker jeg solhatt eller caps for å få litt skygge til hodet. Jeg liker egentlig sola veldig godt, så kun sitte i skyggen er ikke noe alternativ. Likevel er jeg veldig avhengig av å gå noe til og fra sola. Mye væske er også smart. Og solbriller er nødvendig for meg for i størst mulig grad å forebygge hodepine.

Håper jeg klarer meg gjennom sommeren uten å bli veldig dårlig av sola! Noe hodepine blir det garantert pga sol og varme, men heller det enn en kald regnsommer!

One thought on “Sommerproblemer…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *