ICP måling og underdrenasje

Ja, da er jeg på sykehus att…..

Reiste på riksen på mandag for planlagt  icp måling på onsdag. Men da jeg kom til riksen fant de ut at jeg hadde urinveisinfeksjon, så da satte de meg på piller, og jeg fikk beskjed om å reise hjem. Men heldigvis var det datatrøbbel, slik at spl som skulle bestille drosje ikke fikk gjort det. Så ho uffa seg over det, og legen som satt ved siden av ho lurte på hvorfor jeg skulle reise samme dagen som jeg kom. SÅ han bestemte at jeg skulle ha dobbel dose selexid, og sette inn icp måleren på tirsdag 1 mai. Jeg klarer ikke å se logikken i dette, men jeg slapp å reise hjem og vente flere uker.

Dagen for ICP måling kom, og jeg var ikke super nervøs, heldigvis. Men begynte å regne med at det ikke vart noen operasjon da kl vart 1630 før det vart min tur. Alt var klart for mitt 6 inngrep på ett år, 12. på 4 år.  Samme operasjonsstue som alltid, men veien dit er ikke så morsom… Hater å ligge i senga og bli trilla nermere og nermere, en super ekkel følelse. Men når jeg først kommer dit, og de på operasjonsstua har tatt i mot meg går det greit ei stund, for en eller annen prater med meg nesten hele tiden. Det er veldig greit, for da får jeg ikke så mye tid til å tenke på det som skal skje. Og de pakker sånne sterile blå “duker” rundt alle stader på hodet, og fester til håret osv, og det ender med at jeg blir liggende inni et telt med hodet mitt, men såg jo greit ut, så følte meg ikke innestengt.

Å få inn icp måleren gikk greiere enn jeg trodde. Legen slapp å borre i hodet mitt! Han bare pirka og skrapa opp det som han hadde fylt hullet med da han tok ut shunten i januar. Men denne gangen kjente jeg han brukte sug inni hodet mitt, en utrolig rar følelse, ikke vondt, men likevel så absurd og rart… Det som var vondest var å få lokalbedøvelsen, men samtidig så ga anestesimannen meg noe intravenøst som “landa” meg litt. Men tror kirurgen bomma litt med der han stakk ledingen ut av såret, for der var det ikke veldig bedøvd 🙁 Men det var jo bare et stikk, og jeg kjente en del da han sydde til slutt. Alt inni hodet mitt kjente jeg ikke noen ting til, selv om han stakk måleren 1,5 cm inn i hjernen. Litt uti operasjonen lurte anestesi mannen på om jeg ville ha litt mer å slappe av på. Det var en periode der da hjertet nesten hamra seg ut av kroppen min, så da fikk jeg noe han sa det kunne hende jeg sovna av. Men sovne gjorde jeg ikke, men vart litt mer avslappa i allefall. 

  Icp måling for ett år siden. Etter dette har jeg hatt konstant piggsveis på varierende plasser

Da jeg kom på overvåkningsrom på avdelinga, og de kobla til dataen som registrerer trykket, så gikk det alarmer hele tiden på trykket mitt, for det oversteg grenseverdiene, så da justerte de grensa, men det kom fortsatt en del alarmer, så til slutt slo de av alarmen. Så fikk raskt vite at trykket mitt mest sannsynlig var for høyt, men turte ikke stole på det, for var livredd for at de ikke kunne finne noe galt med hodet mitt, og ikke skjønne hvorfor jeg har vondt i hodet. Dagen etter kom en lege som sa jeg skulle opereres torsdag eller fredag, for trykket var alt for høyt. Da skulle de gå inn, og teste de ulike delene av shunten, og skifte deler, eller hele shunten. Var på MR og røntgen også. Neste dag prata jeg med legen att, og spurte om det ikke var mulig å justere shunten, for den har jo vært mest stengt. Joda, da skulle jeg gjøre det da. Virka ikke som han hadde tenkt at det gikk an…. Så kom en lege og stilte den fra 20 til 14. Vet at jeg hadde overdrenasje på 8, for det var det jeg hadde den på i vinter. SÅ  skulle jeg se an hvordan det vart med mer åpen shunt. Til neste dag, altså fredag, skulle jeg kjenne forskjell. Jeg kjente ikke så stor forskjell, var det forskjell så var det til det verre…. Så bestemte han at jeg skulle til lokalsykehuset og bli passa på noen dager, og så skal de gi beskjed til riksen om hvordan jeg er. Jeg spurte om jeg ikke kunne få reise hjem, for følte meg jo ikke så dårlig at jeg ikke kunne det. Men legen sa at jeg måtte være på sykehus, tilfelle kroppen min “kollapsa” pga justeringa. Så da er jeg her da. Er blitt dårligere etter jeg reiste fra riksen. Kvalme, oppkast, mer hodepine og ikke minst, jeg har sovet nesten hele tiden etter jeg kom hit kl 17 i går… Klarer ikke å holde meg våken i det hele tatt….

 Er så utrolig trøtt at øynene sklir att…. OG IKKE MINST en utrolig lekker piggsveis 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *