6 ukers kontroll

 Dette er dagens versjon av meg utenfor chiari instituttet. Sammenligner du med dette bildet, er det stoooor forskjell! Er jo nesten så jeg ikke kan tro det selv, når jeg ser bildet før og nå, men ja, det er sant, og ja, det er en utrolig framgang som har skjedd!!!!!

Marianne Helland sitt bilde.

Katharina ringte meg i dag, og sa jeg kunne komme tidligere hvis jeg kunne, for de var ledige til å ta i mot meg. Litt vanskelig å komme seg veldig mye tidligere i veien, men var framme ca 30 min før jeg hadde time. Heldigvis så var det dr Fiallos jeg skulle til i dag også. Greit å ha samme lege å forholde seg til!

Først gikk han gjennom det som vart skrevet da jeg var hos han for første gang, i juni. Alle punkter som det var merknader ved da, spurte han om nå. Det var faktisk flere ting han spurte om som jeg hadde glemt jeg hadde slitt med før operasjonen! Rart hvor fort en kan glemme. De fleste tingene han spurte om har blitt bedre, men ikke hodepinen. Etter den runda, var det en grundig nevrologisk undersøkelse der han la veldig vekt på å sammenligne status pr i dag med det forrige der det var avvik. Mye som var bedre i dag! Den største endringa er vel krafta i venstre hånd. I dag hadde jeg 14 kg hardere grep, enn jeg hadde i juni og juli. Altså, krafta i hånda mi har ca dobla seg uten at jeg har trena. Den eneste forskjellen er at dr Fiallos har kutta filum terminale!!! Den andre store forskjellen er krafta i venstre bein. I juni hadde jeg ikke mulighet for å holde venstre fot i lufta hverken da jeg låg på ryggen, eller på magen. I dag hadde jeg ca kontroll da jeg låg på ryggen, men foten seig sakte nedover. Da jeg låg på magen hadde jeg 100% kontroll. Tenk på det! For bare noen mnd siden, falt foten i benken så fort legen slapp taket. Jeg hadde ikke mulighet for å klare å bremse det en gang. Også denne utviklingen har kommet helt uten noen form for trening.

Jeg har også mye bedre balanse, noe bildet viser. Ser det ikke så tydelig, men jeg står på en fot! Da jeg var hos Fiallos testa han balansen. Tidligere har jeg ikke klart å stå med føttene inntil hverandre uten å falle, selv med øynene åpne. I dag stod jeg stødig med lukka øyne!

Ellers har sensibiliteten i huden bedra seg mye. I juni hadde jeg områder jeg hverken kjente stikk eller kulde. I dag kjente jeg noe alle steder, og forholdsvis normalt de fleste stedene også, men noen områder er enda ikke helt normale. Øynene mine er også bedre. Sliter noe fortsatt med dobbeltsyn, men nå kan jeg se opp og til høyre uten at det blir dobbel og ekkelt. Venstre sida kommer sikkert etter hvert den også håper jeg 🙂

Nå skal jeg bare trene opp att kroppen min, og så får vi se hvor frisk jeg kan bli. Jeg prøvde å spørre Fiallos, men han kan ikke si noe som helst. Bedringa kan stoppe i morgen, eller den kan stoppe om tre år, det kan ingen forutsi. Så da får jeg bare begynne i det små, og håpe på at kroppen min kommer tilbake til en ca normaltilstand etter hvert.

En ting er sikkert. Det har blitt et mye mye mye bedre resultat enn det jeg hadde våga å håpe på av denne operasjonen! Det har jo skjedd så utrolig mye! Så nå har jeg fått meg nye helter, og de heltene bor i Barcelona! Mine nye helter er engler i lilla! Jeg kommer til å være disse legene, og Katharina evig takknemlig for den nye starten på livet mitt! 

 

 

#chiari #hydrocephalus #vannhode #tetheredcordsyndrome #skoliose #kfs #filumterminale #sectionfilumterminale #institutchiaridebarcelona #filumsystem #englerililla  

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *