“Søvnregistrering”

Da det nærma seg 6 ukers kontrollen etter operasjonen, fant jeg ut at jeg hadde lyst på et eller anna treningsarmbånd, for å kunne se hvor langt jeg går når jeg går tur. Først og fremst for å kunne se fremgangen konkret. Jeg valgte fitbit flex, fordi det har de funksjonene jeg i utgangspunktet tenkte jeg skulle ha. Sliter litt, men har vel fått til de fleste funksjonene nå. Ikke så greit når bruksanvisningen ikke er i pakka, bare på nettet, og på engelsk. Det gjør alt litt vanskeligere når jeg må tenke via engelsk, og slike tekniske duppedingser har jeg ikke så mye erfaring med, så litt vanskelig 🙂 Har ikke helt funnet ut hvordan jeg får sett hvor langt jeg har gått på en tur enda. Får det til hvis jeg gjør det via mobilen, men da må den stå på gps hele turen, og med min gamle mobil betyr det stort sett flatt batteri før turen er over…

Har funnet en annen funksjon som faktisk er litt spennende. Nemlig registreringen av søvn. Ut fra disse registreringene, er det ikke rart at jeg er trøtt og sliten, og ofte må ta en hvil på ettermiddagen. Registreringene viser lite faktisk søvn, noe som egentlig stemmer godt med hvordan nettene har vært. Dette er f eks registreringa av sist natt.

Dette er natt til søndag. Mye våken/halvvåken da også.

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke gir et 100% sant inntrykk. Dette er jo basert på hvor mye jeg beveger meg om natta. Jeg kan ligge våken, uten å bevege meg en hel natt, og denne grafen vil da vise at jeg har sovet hele tiden. Likevel gir dette meg en pekepinn på hvordan jeg sover, og det bekrefter det jeg har kjent på selv også. Jeg er MYE våken i løpet av ei natt. Jeg har tenkt spesielt over det siden jeg ble operert, men kan godt hende det var slik før operasjonen også. Etter operasjonen fikk jeg medisiner jeg skal gå på til januar, og de kan gi dårlig søvn. I Barcelona har de sagt at det er et alternativ å kun ta denne medisinen på morgenen, og la være på kvelden, men jeg velger å ta den både morgen og kveld slik planen var fra starten. Så lenge jeg takler dette på en måte, så velger jeg å gjøre det slik. Det skal ikke være noe jeg har gjort som gjør til at resultatet av operasjonen ikke ble optimalt!

Jeg har sett litt på de ulike grafene av søvnen min, og ser sammenheng med hvordan jeg har vært i form dagen før natta det er registrert. De kveldene jeg har vondt i hodet, og selv med ca 40 grader heva hodeende i senga føler at hodet blir mye verre av å “legge” meg, så da har jeg mye mer urolig/våken tid i løpet av natta.

Nå tenker kanskje dere at det ikke er noe rart at jeg har vondt i hodet med så lite søvn på et døgn. For det første så hviler jeg hele natta, og om det står at jeg er våken/rastløs, så er det ikke hele tiden av det jeg er så våken at jeg registrerer at jeg ikke sover. Uff, vart rart dette, men håper dere skjønner. I tillegg så sover jeg om morgenen etter jr går på skula. Har jeg BPA, så sover jeg fra ca 730 til litt før 9. Eller ikke sikkert jeg sover, men hviler og lader opp. Har kanskje en dubb før jr kommer hjem også på de verste dagene, og noen dager klarer jeg ikke holde meg våken etter middagen. Er noe med middag, og så ikke gjøre noe spesielt. Da er det lett at øynene detter att litt. Selv med smådubber i løpet av dagen er jeg trøtt når kvelden kommer, så tror ikke det er dubbene som ødelegger søvnen min. Kan ha like dårlig søvn etter en hel dag våken også. Tror hodet har mer å si. Litt greit å ha disse registreringene, så kanskje jeg etter hvert klarer å se litt mer mønster på hodepinen min. Planlegger å skrive litt “dagbok” også for å ha i sammenheng med dette, for å se hva jeg har gjort og hvordan hodepinen har vært. Har ikke klart å finne mønster tidligere, men kanskje jeg kan klare det nå. Må bare starte først 🙂

Men nå får jeg ikke bare sitte og skrive om søvn, men gjøre noe med det. Håper på litt flere timer søvn i natt!

Sov godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *