Hva skjer med mitt kjære Barcelona nå?

Det var ei spesiell uke å være i Spania nå. 

Vi bodde heldigvis i Sitges, en liten by ca 4 mil sør for Barcelona. Greit å ikke være midt oppi alle demonstrasjonene som foregikk i Barcelona. Valget og alt som fulgte med det, gjorde at vi valgte å ikke være turister i Barcelona denne gangen. Har jo vært så mange turer i Barcelona de siste to årene, så kunne i stedet være i rolige Sitges. Den dagen vi var i Barcelona på kontroll, så var vi jo utenfor den verste bykjerna. Sykehusområdet ligger på samme siden av Barcelona, som vi kom fra.

Søndag 1/10 var valget. Vi såg på spansk tv i leiligheten hvilke tilstander det var i Barcelona og Girona. Vi såg hva som skjedde, men hva alle reporterne sa aner vi ikke noen ting av. Prøvde å finne engelskspråklige kanaler som CNN eller noe, men kun spansk å oppdrive… VELDIG greit å ikke komme midt oppi slike demonstrasjoner, og politi som gikk løs på folk som stod stille og rolig. Greit, de stod vel i kø for å få stemme, men det var jo kun politiet som var voldelig. 

Jeg og far min gikk en tur i Sitges på ettermiddagen. Var ikke mange kvartalene opp i byen, før vi plutselig var ved et valglokale. Vi hadde tenkt noe på dette, for tidligere en dag hadde vi gått forbi ei skole der det antakelig var folk som hadde okkupert skula slik at de skulle kunne ha valg der. Dette var noe de gjorde flere steder i Catalonia. 

Marianne Helland sitt bilde.

Heldigvis var det veldig rolig valg der vi gikk forbi i Sitges! Her stod folk fredelig i kø for å komme inn for å stemme, mens politiet stod passive på avstand. Disse politifolkene var tydelig til stede kun for å passe på at ikke noe skjedde. Disse hadde ikke til hensikt å hindre folka i å stemme. 

Mandagen, da vi var på kontroll. Jeg bestemte at vi skulle kjøre taxi t/r sykehuset. Jeg hadde ikke noe ønske om å dra med meg jr på tog til Barcelona. Redd vi plutselig skulle komme bort i noe tull. Og hadde vi tatt tog, måtte vi kjørt inn til sentrum i byen. I tillegg hadde vi hørt noe om generalstreik. Hadde vi basert oss på tog, og det var streik, ville vi få skikkelig problem med å få gjennomført kontrollene våre. Jeg hater å ha masse usikkerhetsmomenter når jeg skal ut på slikt, så da vart det taxi. Da vi var på chiari instituttet, informerte tolken oss om at det var generalstreik neste dag. Hadde ikke ho sagt noe, hadde ikke vi visst det før vi såg at alle butikker var stengt tirsdag. 

Jeg og far min var på nytt ute på tur i Sitges tirsdag ettermiddag. Nå ser det jo ut som jeg og han var på tur, og jr “hjemme” alene. Dette er vel de to gangene vi var utenfor leiligheta uten jr. Og jeg såg på leiligheten som en sikker plass for jr å være alene. Var vanlig leilighetshus vi bodde i, og der måtte en låse seg  inn to ulike dører for å komme inn i leiligheten vår. Inn i leiligheten var det ikke dørvrider på utsiden, så MÅTTE ha nøkken for å komme seg inn. I tillegg hadde vi kontakt på telefonen med jr. 

Da vi kom litt oppover i byen, hørte vi skikkelig mye folk. Der var alle slags folk ute for å demonstrere. Der gikk det unge gutter med catalonske flagg over ryggen. På husa henger det catalonske flagg alle steder. Det var stappfullt med folk på torget i byen, og sidegatene der. Plutselig brøt alle ut i full applaus. En spesiell følelse å komme midt oppi noe som betyr så enormt mye for disse folka. Noe som kan få det Spania vi kjenner i dag til å bli noe anna. Vi var bare helt i utkanten av denne demonstrasjonen. Vi gikk ned første gata som vi kom oss bort i. 

Det blir spennende å se hva som skjer i Spania videre. Jeg har ikke satt meg veldig inn i konflikten, men vet at katalanerne vil løsrive seg/ha mer styrerett fordi de bidrar så mye ekstra prosentvis til økonomien i Spania. De har også mye mindre arbeidsløshet der. Likevel så kommer de svakere ut når godene i Spania skal fordeles….. 

Håper byen i mitt hjerte fortsatt er  byen jeg kjenner når vi skal tilbake på kontroll om to år. 

 

#barcelona #catalonia 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *